umu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
They divide my clothes among themselves, and for my clothing they cast lots: “Two-pole” typological interpretation of Old Testament quotations in the New Testament
Umeå University, Faculty of Arts, Department of historical, philosophical and religious studies.
2017 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
De delar mina kläder mellan sig, och kastar lott om min klädnad : "Två-pols"-typologitolkning av gammaltestamentliga citat i Nya testamentet (Swedish)
Abstract [sv]

Det finns fyra referenser till GT i Johannes 19 där det står skrivet ty eller för att skriftordet skulle uppfyllas: De delade upp mina kläder mellan sig och kastade lott om min klädnad (19:24); Jag är törstig (19:28); Inget ben skall krossas på honom (19:36); De skall se på honom som de har genomborrat (19:37). Erich Auerbach och Leonhard Goppelt tolkade sådana citat som exempel på typologi eller figural läsning. Det betyder att någon händelse i Jesu liv rekapitulerar någon händelse som beskrivs i GT. Typologi innebär att båda händelserna är verkliga och har ägt rum. En person, en händelse eller en institution (figura) som beskrivs i GT blir inte bortsuddad när den uppfylls i NT. Den är inte bara en allegori eller symbol för Jesus eller kyrkan. Kontexten för Auerbachs och Goppelts teorier är förföljelsen av judar och kyrkokampen i Nazityskland. Kristna kyrkor anpassade sig till den nazistiska antisemitismen genom en förnekelse av GTs relevans för de tyska kristna. Goppelt visade att typologi var konstitutivt för NT förkunnelse. Han beskrev hur typologi innebär en stegring eller förhöjning (tysk. Steigerung) från GTs figur till NTs uppfyllelse. Auerbach försökte visa att Tertullianus använde figura och uppfyllelse som motsatser på det sättet att båda polerna (t. ex. GT-profeten Jesaja och NT:s uppfyllelse Jesus) blev kvar genom Tertullianus figurala tolkning. Jag visar dock att Tertullianus, liksom Thomas av Aquino, ofta argumenterade för att en profetia i GT enbart handlade om Jesus, trots att Auerbach påstår att Tertullianus försvarar en typologisk tolkning med två poler. ”GT-polen” i figuren, och dess egen historiska kontext, bleknar ibland bort och bara Jesus visas tydligt. Thomas av Aquino, liksom Tertullianus och Augustinus, betonade Bibelns historiska och bokstavliga mening. Det finns en viss spänning mellan den kristna förkunnelsen att Jesus proklamerade det var om mig han skrev (Johannes 5:46) och den bokstavliga, kontextuella och historiska tolkningen av GT. Aquinas argumenterar att ett av Bibelns särdrag är att Gud kan skapa betydelse genom ord och ting. Genom ordet påskalamm ger Gud uttryck för lammet som blev slaktat i det judiska templet i Jerusalem, precis som människor gjorde. Gud visar sin makt genom att beteckna Jesus genom påskalammet (inte ordet men påskalammet självt). Luther var kritisk mot allegoriska läsningar av GT och rationaliserade bort mycket av det icke-historiska i traditionella kristna tolkningar. Luthers kommentar till Johannes 19 fokuserar på spänningen mellan människors motivation bakom varje händelse och på Guds försyn som alltid är slutgiltig. Det var dock Calvin som förklarade typos eller figura på ett sätt som kommer mycket nära Goppelts teori. Calvin menar att vissa verser i GT bara har en metaforisk eller bildlig betydelse iden GT-kontext som de uppträder i. De har dock en bokstavlig betydelse i samband med Kristus. Det är rörelsen från bildlig till bokstavlig referens som skapar stegringen från figur till uppfyllelse. Den hermeneutiska basen för Goppelts teori ligger mycket nära Calvin. Nyare teorier om figurala läsningar, t. ex. Hans Frei och Richard Hays, uttrycker den figurala relationen som en intertextuell relation, ett samband mellan berättelser, inte mellan historiska händelser. Det är en förkortning av den kristna förkunnelsen med likheter som liknar filosofiska och andliga tolkningsstrategier som Augustinus nedvärderade som ’att bygga i luften’.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 92 p.
Keyword [en]
Goppelt, typology, figural interpretation, Old Testament fulfillment quotations
National Category
Religious Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:umu:diva-137740OAI: oai:DiVA.org:umu-137740DiVA: diva2:1121226
Subject / course
Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-07-10 Created: 2017-07-10 Last updated: 2017-07-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Department of historical, philosophical and religious studies
Religious Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 18 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf