umu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Konstruerade och reella skillnader
Umeå University, Faculty of Arts, Department of historical, philosophical and religious studies.
2008 (Swedish)In: Skillnader: om skillnad som möjlighet, nödvändighet, svårighet och risk, Uppsala: Förbundet för kristen Humanism och Samhällssyn , 2008, 74-86 p.Chapter in book (Other academic)
Abstract [sv]

Att det finns skillnader mellan kulturer och människor är en ovedersäglig sanning som inte går att blunda för. Vi möter dessa skillnader i olika sammanhang. Det kan handla om kulturella föreställningar, religiösa uppfattningar, politiska och ideologiska meningsmotsättningar, människosyn etcetera. Sådana skiljaktigheter blir än mer uppenbara i mötet med människor med skilda sociala, kulturella och religiösa bakgrunder och tillhörigheter. Faktum är att skillnader finns även bland människor som tillhör samma etniska grupp eller nationalitet. Politiska och ideologiska skiljelinjer, klass, kön, sexuell läggning, åldersskillnader, fysisk och psykisk funktionsförmåga är bland andra faktorer som gör att till synes homogena grupper sönderfaller i skilda och sinsemellan motstridiga grupperingar. Det tycks dock finnas en tendens att fokusera på skillnader i mötet med det som är eller åtminstone uppfattas som främmande. Ett illustrativt exempel i detta sammanhang är diskussionerna om skiljaktigheter som finns mellan etniska svenskar och människor med utländsk bakgrund. I det senare fallet är det inte i första hand geografiskt avstånd som spelar den avgörande rollen, utan snarare andra faktorer som kulturella föreställningar och traditioner, religiösa föreställningar och sociala koder. Etniska och religiösa minoriteter tenderar att tillskrivas denna egenskap som någonting främmande. En grupp människor, som i själva verket inte utgör någon enhetlig grupp men gärna och ofta framställs som om de vore det, och som får gestalta det främmande är muslimer. De ses som en grupp människor som inte hör hemma i en europeisk kontext som dessutom omhuldar religiösa och kulturella föreställningar som ligger långt ifrån de europeiska normerna och värderingarna. Ett flertal opinionsundersökningar visar denna tydliga tendens.

En fråga som diskuteras/problematiseras i denna artikel är hur man ska se på föreställningarna om det främmande och det avvikande i förhållande till islam. Rör det sig om verkliga eller konstruerade skillnader? Eller handlar det om båda kategorierna?

Place, publisher, year, edition, pages
Uppsala: Förbundet för kristen Humanism och Samhällssyn , 2008. 74-86 p.
Series
Årsbok för kristen humanism och samhällssyn, ISSN 1650-0113 ; 2008, 70:e årsgången
Keyword [sv]
Skillnadstänkande, diskursiv gemenskap, komplementär lärprocess
National Category
History of Ideas
Research subject
History Of Sciences and Ideas
Identifiers
URN: urn:nbn:se:umu:diva-10747OAI: oai:DiVA.org:umu-10747DiVA: diva2:150418
Available from: 2008-10-31 Created: 2008-10-31 Last updated: 2013-07-31Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Search in DiVA

By author/editor
Fazlhashemi, Mohammad
By organisation
Department of historical, philosophical and religious studies
History of Ideas

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 80 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf