umu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Introduktion till arbetsplatsen.: Hur gör man den roligare?
Umeå University, Faculty of Social Sciences, Department of Education.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna uppsats fokuserar på hur en organisation kan arbeta med att engagera nyanställda i introduktionen till det nya arbetet och hur introduktionen kan göras till en en lärorik och intressant lärandeprocess? Ett nytt hjälpmedel som syftar till att stimulera, engagera och göra en lärandeprocess mer intressant för människor är gamification. Speltänk, spelmekanik och speldesign används i en icke-spelkontext för att göra uppgifter och arbetsprocesser mer motvierande och roligare. Det finns forskning visar på att gamification har gett positiva resultat när det kommer till att engagera och motivera människor inom olika arbetsområden. Med utgångspunkt i forskning om arbetsintroduktion, motivation, belöning och gamification samt intervjuer med anställda vid ett mindre, men snabbt expanderande, It-företag har jag inom ramen för uppsatsstudien tagit fram ett förslag till introduktionsprogram. Syftet med studien är att beskriva, tolka och förstå de anställdas upplevelser av sin arbetsintroduktion och hur deras erfarenheter kan bidra till kunskap om vad som behöver finnas med i en introduktionsprocess i ett företag och hur man skulle kunna använda sig av gamification i introduktionsprocessen. Resultatet visar att introduktionen har sett olika ut beroende på i vilket skede den anställde har börjat och att det inte finns någon fast rutin för hur man introduceras till sina arbetsuppgifter. Viktiga slutsatser är att introduktionsprocessen är något som måste skräddarsys för varje enskild organisation. Det finns ingen standardmodell som fungerar på alla företag. Gamification kan vara ett bra hjälpmedel och använder man sig av det på ett bra sätt kan man stimulera och förstärka de motivations- och belöningsfaktorer som redan finns på företaget, vilket i sin tur kan leda till ökat engagemang och produktivitet.

Place, publisher, year, edition, pages
2012.
National Category
Social Sciences Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:umu:diva-62770OAI: oai:DiVA.org:umu-62770DiVA: diva2:578234
External cooperation
Dohi
Subject / course
Examensarbete i pedagogik, med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor
Educational program
Study Programme for Human Resource Management
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Available from: 2012-12-17 Created: 2012-12-17 Last updated: 2012-12-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Introduktion till arbetsplatsen(423 kB)787 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 423 kBChecksum SHA-512
59511f62e790b31f4d71a4839d7a4909259efcb76805d0dab1617d7e3bd165e98ae990508f3fdeb778a69451ed3a499c1a47210489f285f6b8375d0de1b4297c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Education
Social SciencesPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 787 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 797 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf