umu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Challenges of Designing Augmented Reality for Military use
Umeå University, Faculty of Social Sciences, Department of Informatics.
2015 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Augmented Reality, eller förstärkt verklighet som det heter på svenska, är en teknologi som funnits i någon form sedan mer än 30 år tillbaka. Förstärkt verklighet system bygger och lägger virtuella objekt på vår syn av verkligheten, antingen genom video eller en genomskinlig display. Trots sin långa historia har det bara nyligen kunnat börja utvecklas i någon betydande mening, därför att den är starkt begränsad av processor- och display-teknik. Förutom tekniska begränsningar möter den också begränsningar i form av användarens kapacitet att bearbeta information som ett system matar ut. Om mängden information överskrider kapaciteten blir användaren överbelastad, ett tillstånd som kallas för Information Overload, vilket resulterar i att användaren får svårt att ta in och begripa information. Detta kan åthjälpas genom att utöva god design av användargränssnittet, som är en viktig del i alla system. Militären är mycket intresserade i teknologin i hopp om att det ska ge dem en bättre överblick på slagfältet. Den miljö som råder på ett slagfält kan dock vara mycket stressande, vilket ökar risken för Information Overload och gör det till en större utmaning att designa ett användbart system. Denna uppsats syftar att samla information om förstärkt verklighet, Informaion Overload och gränssnittsdesign på ett ställe och applicera det på ett militärt projekt, för att undersöka vilka utmaningar som uppstår när man designar för militärt bruk, utifrån traditionella riktlinjer och principer.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 40 p.
Series
Informatik Student Paper Bachelor (INFSPB), SPB 2015.27
Keyword [en]
Information Overload, User Interface Design, Augmented Reality, Military
National Category
Social Sciences Interdisciplinary Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:umu:diva-105138OAI: oai:DiVA.org:umu-105138DiVA: diva2:823544
External cooperation
BAE Systems Hägglunds
Educational program
Programme in Behavioural Analysis of IT-Environments
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-18 Created: 2015-06-18 Last updated: 2015-06-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Challenges of Designing Augmented Reality for Military Use(868 kB)1100 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 868 kBChecksum SHA-512
0179910ff2523dc8d38e882c51386daa406d186c9bd086a8a3c2ac68315766a5847abf490e9daa5ef5bd5dbe0f6be7be3983d237058ff820f92dccc7750f9893
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Informatics
Social Sciences InterdisciplinaryInformation Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1100 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1551 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf