umu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Towards a Gamification Framework: Limitations and opportunities when gamifying business processes
Umeå University, Faculty of Social Sciences, Department of Informatics.
Umeå University, Faculty of Social Sciences, Department of Informatics.
2016 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Under de senaste åren har gamification blivit alltmer förekommande i företags-sammanhang. Grundidén bakom gamification är att använda spel-element i icke-spel kontexter, med avsikt att motivera och engagera anställda. Dagens arbetsplats har genom åren genomgått en omfattande förändring, och i dagens organisationer förväntas anställda vara kreativa och använda sina entreprenöriska egenskaper för att bidra till organisationens företagsmål och affärsnytta. Enligt undersökningar speglar detta tyvärr inte dagens verklighet. Det rapporteras att så lite som 13% av alla anställda är engagerade i sitt arbete, och så mycket som 24% är aktivt likgiltiga till deras arbete. Det är alarmerande siffror som företag har försökt att motverka med hjälp av gamification, men det är få som lyckas. Denna studie presenterar genom en kvalitativ metod, begränsningar och möjligheter vid tillämpningen av gamification i företagssammanhang, och vilka faktorer som är avgörande för framgång. Studien syftar även på att undersöka hur organisationer kan gå tillväga för att hålla anställda motiverade på lång sikt. Vi kunde urskilja att det finns fyra huvudområden som utmärkte sig som bidragande faktorer: spelar types, spelarresan, motivation och utvärdering. Detta resulterade i att vi kunde urskilja vilka faktorer som främjar användarmål och vilka som främjar verksamhetsmål. Båda dessa aspekter ska bidra till att lösa organisatoriska problem och gynna företagsmål. För att lyckas med gamification måste man kunna motivera de anställda, men även bidra till affärsnytta. Vi identifierade att utvärderingsaspekten är en avgörande faktor för lyckad gamification och att bristen av forskning kring detta område kan utgöra en anledning till varför vissa misslyckas. Utifrån dessa framgångsfaktorer presenterar vi därefter ett ramverk, Enterprise Gamification Evaluation Framework, vars syfte är att fungera som ett stöd för implementation av gamification.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 68 p.
Series
Informatik Student Paper Bachelor (INFSPB), 2016.01
Keyword [en]
Gamification, Strategy, Motivation, Enterprise, Framework
Keyword [sv]
Spelifiering, Strategi, Motivation, Ramverk
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:umu:diva-120723OAI: oai:DiVA.org:umu-120723DiVA: diva2:929548
External cooperation
Anonymt samarbete med företag
Educational program
Programmet för Systemvetenskap
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-05-20 Created: 2016-05-19 Last updated: 2016-05-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Towards a Gamification Framework(2042 kB)416 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2042 kBChecksum SHA-512
373498a4580ab716f731df8c9b39189d115b0227fe254c654dd9c386fb1ec0ae864656df971fb11db46ca851bb91075acca806f04afc53b620750f84d63d1b6c
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Landsell, JuliaHägglund, Emelie
By organisation
Department of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 416 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1169 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf