Del av Skolverkets läslyftsmodul "Språk i natur- och teknikämnen" för lärare i F-3.
Skolverkets presentation av moduldelen:
Elever får ofta rita som en del i NO-undervisningen. Den här delen ställer frågan varför eleverna ska rita och på vilket sätt ritande kan användas som utgångspunkt för samtal och för att introducera eleverna till naturvetenskaplig praktiker som observationer och experiment. Målet är att väcka tankar om när, hur och varför det kan vara värdefullt för eleverna att rita och hur det kan kombineras med skrivande.